Ce prevedea primul regulament pentru circulația autovehiculelor
În anul 1859, în București s-a redactat, experimental, prima „ordonanță pentru reglementarea trăsurilor”, acesta putând fi considerat primul act care reglementa circulația rutieră.
Din el aflăm că birjarii erau obligați să circule numai la pas și să fie atenți să nu stropească pietonii, scrie Glasul Hunedoarei.
Nouă ani mai târziu, în 1868, apare „Regulamentul pentru trăsurile de piață și București”, din care cităm câteva fragmente interesante:
“nimeni nu e volnic a conduce trăsura fără livret”;
„trăsurile să fie curate și de bună stare; hrana cailor să fie: fân, ovăz și orz; orice trăsura cu cai în stare de slăbire se va opri d-a mai circula”;
„conducătorii să fie îmbrăcați curat, cu haine cuviincioase”;
”conducătorii n-au voie a fuma când sunt în mers cu mușterii”;
„birjarii prinși pe capră beți, se vor aresta”;
„toate trăsurile vor avea, noaptea, felinare aprinse”.
Și ținuta era obligatorie pentru cei care doreau să conducă o trăsură. Birjarii trebuiau să poarte uniformă, șapcă cu doua trese, surduc lung până peste genunchi și două rânduri de nasturi galbeni.
Vârsta minimă pentru „suit pe capră” era de 21 de ani.
Tot din acest document aflăm că, după ora 9 seara, era interzisă transportarea bagajelor.
Primele examene pentru obținerea permisului de conducere au fost organizate în decembrie 1907, iar prima „școală de șoferi” în ianuarie 1911.
Pe atunci, examenul consta în 2 probe: viteza pe șosea și frânarea bruscă, în clipa în care examinatorul arunca în fața mașinii un sac cu paie.
Pe 11 octombrie 1913 a intrat în vigoare „Regulamentul pentru circulația vehiculelor”.
Vârsta minimă a fost stabilită la 18 ani. S-a decis și forma pe care o va avea permisul de conducere: va fi lipit pe pânză subțire colorată în roșu și galben pe coperta din față și albastru pe coperta din spate.
Sursa: cultural.bzi.ro