Un mister al creștinătății: locul în care se afla Maica Domnului în momentul Învierii lui Iisus

Maica Domnului_500

loading...

În legătură cu Invierea lui Iisus Hristos, cei care au studiat cu atenție cele 4 Evanghelii au observat că nicăieri nu este precizat clar faptul că Fecioara Maria, mama lui Iisus, ar fi fost printre primele ființe care au aflat de Învierea Fiului Ei. Evenimentele sunt relatate în așa manieră de către cei patru evangheliști, încât dacă am rămâne doar la textul Sfintei Scripturi, fără a apela la tradiția Bisericii, am fi tentați să credem că Maica Domnului s-ar fi numărat printre ultimele persoane care au aflat despre Înviere.

De ce tocmai Maica Domnului, despre care știm că s-a aflat lângă Hristos atunci când acesta era răstignit, că a ajutat la pogorârea Sa de pe cruce și punerea în mormânt, pare a fi trecută cu vederea, pare a se găsi într-un plan secund, în ceea ce privește aflarea veștii despre Învierea Fiului Ei și chiar în privința unei posibile întâlniri cu Hristos cel Înviat?

Atât scrierile Sfinților Părinți ai Bisericii din primele veacuri, cât și unele scrieri apocrife, o amintesc pe Maica Domnului chiar în centrul evenimentelor legate de Învierea Domnului.

Această tradiție este confirmată și explicată de către Sfântul Grigorie Palama. Acesta, analizând cu minuțiozitate textul Sfintei Scripturi, sfârșește prin a conchide că nu Maria Magdalena este primul om care l-a văzut pe Hristos înviat, deși Evangheliile așa lasă să se înțeleagă („Și înviind dimineața, în ziua cea dintâi a săptămânii, El S-a arătat întâi Mariei Magdalena…” [Marcu 16, 9] ), ci Maica Domnului: “Cea dintâi dintre toți oamenii care a primit vestea cea bună a învierii Domnului – așa cum se cuvenea și era drept – a fost Născătoarea de Dumnezeu, iar Ea a primit vestea chiar de la Domnul; Ea a fost cea care, înaintea tuturor, a știut că El înviase, cea care s-a bucurat de cuvântul Său dumnezeiesc și nu doar că L-a văzut cu ochii și L-a auzit cu urechile, dar tot ea a fost cea dintâi și singura care I-a atins cu mâinile ei picioarele neprihanite, deși evangheliștii nu spun în chip limpede toate acestea, nevrând ca tocmai Mama să fie adusă drept martoră, spre a nu da prilej de bănuială celor necredincioși.”

Sfântul Grigorie ne spune că „după ce Maria cea pururea Fecioară a venit cea dintâi la mormânt și ea cea dintâi a primit vestea învierii Lui, multe au fost cele care au venit (celelalte femei mironosițe) și au văzut piatra rostogolită, i-au auzit pe îngeri și, întorcându-se după ce priviseră și ascultaseră, s-au despărțit. […] Mironosițele erau multe, iar ele nu au venit la mormânt o singură dată, ci în două sau trei rânduri, mai multe împreună, nu aceleași de fiecare dată, însă toate de dimineață. Așadar, n-au venit toate la același ceas: doar Maria Magdalena, singura dintre celelalte, a revenit și a rămas mai mult. Deci fiecare dintre evangheliști, spunând că n-au venit împreună decât o singură dată, trece sub tăcere celelalte veniri. Dar pentru mine, care am pus laolaltă spusele tuturor evangheliștilor, după cum v-am arătat la început, Maica Domnului este aceea care a venit mai întâi dintre toate la mormântul Fiului și Dumnezeului ei, luând-o înaintea Mariei Magdalena.”

Atunci când Evanghelistul Matei spune: „… au venit Maria Magdalena și cealaltă Marie ca să vadă mormântul. Și iată, s-a făcut cutremur mare, că îngerul Domnului, coborând din cer și venind, a prăvălit piatra și ședea deasupra ei. Și înfățișarea lui era ca fulgerul și îmbrăcămintea lui albă ca zăpada. Și de frica lui s-au cutremurat cei ce păzeau și s-au făcut ca morți” [Matei 28, 1-4]”, Sfântul Grigorie arată că, de fapt, „cealaltă Mărie” este Maica Domnului care revine, de această dată împreună cu Maria Magdalena, la mormânt.

Sursa: crestinortodox.ro

loading...

De asemenea, ai putea dori...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *