🎥 Cinematografia în slujba ideologiei: începutul controlului total

După instaurarea regimului comunist, cinematografia românească a devenit un instrument-cheie de propagandă. La ordinele Moscovei, filmele produse și difuzate în România trebuiau să reflecte:

loading...
  • Superioritatea modelului sovietic
  • Lupta de clasă
  • Disprețul față de trecutul „burghez” și față de valorile occidentale

Direcția Generală a Cinematografiei, subordonată Partidului Muncitoresc Român, controla fiecare aspect al producției, distribuției și vizionării filmelor.


🎞️ Filmele sovietice: impuse în cinematografe, școli și cămine culturale

Încă din anii ’50, filmele sovietice deveniseră obligatorii în toate cinematografele și instituțiile de cultură. Cele mai difuzate teme:

  • Epopeea Armatei Roșii
  • Viețile eroice ale muncitorilor sovietici
  • Filme biografice despre Lenin, Stalin și alți lideri ai URSS
  • Filme de animație pentru copii, cu mesaje ideologice

Obligația de a difuza un anumit procent de filme sovietice era stabilită prin directive politice. Refuzul atrăgea sancțiuni severe pentru directorii de cinematograf sau organizatorii locali.


✂️ Cenzura în cinematografia românească: când realitatea deranja partidul

Cenzura acționa în toate etapele:

  • Scenariul era aprobat de partid înainte de filmare
  • Montajul final era supus vizionărilor ideologice
  • Filmele care sugerau critica socială, scepticismul sau umanismul erau interzise sau modificate

Cazuri celebre de filme românești cenzurate sau interzise:

  • Valurile Dunării (1959) – suspectat de „decadentism”
  • Reconstituirea (1971) – considerat un atac subtil la adresa Securității
  • Filmele lui Lucian Pintilie și Mircea Daneliuc – drastic tăiate sau blocate

🏢 Studiourile românești – producători de propagandă, nu de artă

Studiourile precum București (Buftea) au fost reorganizate în spirit sovietic:

  • Filmele erau realizate numai cu aprobare de la partid
  • Regizorii și actorii erau verificați politic
  • Se urmărea crearea de eroi pozitivi ai clasei muncitoare, nu opere artistice

În anii ’60-’70, realismul socialist a fost regula de aur. Filmele istorice sau dramatice erau permise doar dacă glorificau lupta revoluționară sau regimul.


📚 Educație prin cinema: proiecții ideologice pentru elevi și muncitori

Filmele nu erau doar entertainment, ci un instrument de educație ideologică. Proiecțiile se organizau:

  • În școli, cu participare obligatorie
  • În fabrici, ca „educație politică”
  • În mediul rural, prin caravane mobile

În paralel, filmele vestice erau:

  • Interzise
  • Dublate cu comentarii ideologice
  • Scurtate sau distorsionate

Doar filmele „tovărășești” (din URSS, RDG, Cehoslovacia) erau considerate „prietenoase” ideologic.


💸 Cinematografia, subordonată economic URSS: echipamente și filme importate masiv

În paralel cu controlul ideologic, URSS a jefuit și sectorul cinematografic românesc:

  • România importa echipamente și filme din URSS la prețuri impuse
  • Filmele sovietice erau plătite din bugetul statului, prin sistemul Sovromfilm
  • Studio-urile sovietice aveau prioritate la distribuție, în dauna creației locale

Această strategie a servit scopurilor URSS: uniformizarea culturală a blocului estic și drenarea resurselor financiare ale sateliților.


🎭 Consecințele: o cinematografie amputată, o cultură redusă la lozinci

Perioada 1948–1989 a lăsat urme adânci:

  • Generații de regizori forțați să creeze propagandă
  • Spectatori care au învățat să decodeze mesajele „printre rânduri”
  • Pierderea încrederii în cinematografie ca artă și formă de expresie

Abia în anii ’90, și apoi cu „noul val românesc”, s-a produs o renaștere a cinematografiei românești – dar trauma cenzurii și a impunerii sovietice rămâne.

loading...

By admin

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *