După instaurarea regimului comunist, în 1948, învățământul românesc a suferit o transformare radicală, inspirată direct de modelul sovietic. Reforma a avut ca scop uniformizarea gândirii și formarea unui „om nou” – complet devotat ideologiei marxist-leniniste.

loading...

Au fost adoptate legi care:

  • Eliminau autonomia universitară
  • Introduceau controlul total al statului asupra programelor
  • Eliminau cadrele didactice considerate „burgheze”

Materiile considerate „periculoase”: eliminări și rescrieri ideologice

Mai multe materii sau conținuturi considerate neconforme cu ideologia de partid au fost eliminate sau drastic modificate:

  • Filosofia clasică a fost înlocuită cu materialism dialectic și istoric
  • Sociologia a fost interzisă, fiind considerată „știință burgheză”
  • Religia a fost exclusă complet din școli
  • Istoria a fost rescrisă radical – accent pe „luptele de clasă”, glorificarea URSS și a comunismului
  • Limba latină și alte limbi „neproductive ideologic” au fost eliminate din multe licee

Chiar și în științele exacte, manualele începeau adesea cu citate din Marx, Lenin sau Stalin.


🏫 Elevii ca instrumente ale partidului: educația în spirit proletar

Dincolo de materia predată, scopul educației era politizarea elevilor. Se punea accentul pe:

  • Cultivarea urii de clasă: împotriva chiaburilor, burgheziei, elitei intelectuale
  • Înrolarea în organizații de masă: Pionierii, UTC – spații de îndoctrinare și supraveghere
  • Raportarea comportamentului „dușmănos” din familie sau din comunitate

Elevii erau învățați să respingă tradițiile, să își nege părinții și să pună partidul mai presus de orice.


🎓 Universitățile – din centre ale gândirii libere, în fabrici de cadre politice

Învățământul superior a fost afectat poate chiar mai profund:

  • Profesorii care nu jurau loialitate partidului erau concediați sau arestați
  • Studenții erau verificați pe criterii de origine socială
  • Cursurile de istorie, filosofie, literatură erau pline de conținut propagandistic
  • Accesul la surse occidentale sau la gândire critică era interzis complet

🔒 Cenzura manualelor și controlul editorial: cuvântul „oficial” devenea lege

Ministerul Învățământului și Secția de Propagandă a CC al PCR controlau fiecare manual tipărit. Criteriile erau:

  • Alinierea completă la ideologia partidului
  • Glorificarea URSS și a liderilor comuniști
  • Demonizarea trecutului interbelic și a democrației

Manualele de istorie, în special, au fost rescrise de istorici obedienți. Numele Regelui Mihai, elitele culturale, momentele fondatoare ale statului român erau fie eliminate, fie denigrate.


💸 În timp ce elevii erau îndoctrinați, URSS jefuia sistematic economia României

Această spălare pe creier servise unui scop strategic: blocarea oricărei opoziții intelectuale sau civice. În paralel, URSS extrăgea resurse din România prin:

  • Sovromuri – societăți mixte în care România era minoritară
  • Transferuri masive de aur, petrol, cărbune și lemn
  • Controlul asupra politicii industriale, agriculturii și comerțului exterior

Tinerii, crescuți fără gândire critică, nu mai puneau întrebări. Îndoctrinarea școlară pregătea terenul pentru exploatarea economică totală.


🧯 Consecințele: generații formate în spiritul loialității oarbe și al fricii

Rezultatele acestor politici au fost durabile:

  • Slăbirea gândirii critice și a culturii academice românești
  • Frica de opinie personală în spațiul public
  • O societate formată din executanți, nu din inovatori sau gânditori liberi

Abia după 1990 s-a încercat, timid, o reabilitare a educației românești – dar efectele sistemului impus în anii ’50 se resimt și astăzi.

loading...

By admin

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *