Modalități de a face bani garantat, dar și de a manipula garantat
Publicitatea subliminală este subiectul unor controverse nesfârșite între oamenii de știință, industria publicitară și marile companii, în general, iar publicul, prins la mijloc, nu știe în cine să aibă încredere. Oamenii de știință și cei din domeniul publicității s-au atacat reciproc, ambele tabere susținând că spun adevărul și acuzându-i pe adversari că fac afirmații profund daunatoare.
Când se vorbește de teorii ale conspirației, ele sunt asociate unor evenimente politice, fie de către partizani agitatori, fie de către persoane interesate sincer să descopere adevărul. George W. Bush și partidul său au fost acuzați că se folosiseră de mesaje subliminale în cursul campaniei electorale din 2000 din Florida. Într-o reclamă a republicanilor, ce critică propunerea candidatului democrat Al Gore privind medicamentele pe rețetă, cuvântul RATS ( „Șobolani”) apărea pe ecran pentru o clipă, deasupra textului „Planul Gore de medicamente pe rețetă”. Apoi aceste litere se regăseau în următorul mesaj, care spunea „Birocrații decid”.
Mesajele subliminale pun adesea accentul pe tabuuri sociale. Conform doctorului Wilson Bryan Key, subiecte precum sexul, moartea, incestul, homosexualitatea și simbolurile păgâne sunt utilizate de toate companiile de publicitate pentru a transmite un mesaj secret către mintea privitorului, fără ca acesta să-și dea seama. Agențiile de publicitate pretind că, dacă există eventuale simboluri ascunse, ele apar doar printr-o coincidență, accidental, sau în urma inițiativelor prea îndrăznețe ale unor artiști individuali. Cu toate acestea, Key susține în cercetarea sa că agențiile de publicitate au investit sute de mii de dolari și au petrecut sute de ore în studiourile de creație, pentru a se asigura că reclamele lor sunt perfect adaptate publicului-țintă, recurgând chiar și la utilizarea unor simboluri ale morții, chipul unor oameni care țipă, imagini cu animale și prezentări ale satisfacției sexuale.
Deoarece nu există legi care să împiedice o astfel de activitate, nu prea se poate face nimic pentru a obliga agențiile să nu mai apeleze la mesaje subliminale. Este, într-adevăr, foarte îngrijorător să vedem câtă putere au creatorii de publicitate pentru a conspira în vederea manipulării comportamentului societății fără știrea noastră.