Potrivirea socială – impactul asupra vieții tale

potrivire sociala

loading...

În cartea, sa „Influența – știință și practică” (Allyin & Bacon, 2001), dr. Robert Cialdini denumește acest concept dovadă socială. Principiul dovezii sociale susține că hotărâm ce este corect în funcție de ce aflăm că alți oameni consideră că este corect. Aducând dovezi sau exemple auditoriului tău asupra a ceea ce fac alți oameni în raport cu ideea pe care o prezinți tu, este o modalitate foarte puternică de a convinge oamenii să acționeze într-un anume fel atunci când sunt nesiguri asupra a ceea ce vor să facă.

Oamenii au nevoi specifice care le sunt cunoscute, dar sunt nesatisfăcute și, în mod constant, aceștia caută pe cineva care să le semene. Își doresc o pereche socială și atunci când o găsesc, vor acționa imediat pentru a-i copia comportamentul. Prin simpla furnizare a acestei perechi vei avea un avantaj. Vei face mai mult decât a le arăta faptul că cineva face un lucru și a le permite să se gândească că este în regulă să procedeze și ei la fel. Îi vei conduce cu grijă, le vei spune ce ar trebui să facă și apoi le vei aduce o pereche, pe cineva la fel ca ei, care face același lucru.

În cazul dovezii sociale, ideea este că dacă toată lumea face un lucru, atunci probabil că este ceva corect. Prin potrivire socială înțelegem că oamenii doresc să se simtă unici întâi de toate, dar nu îi deranjează să-i urmeze pe alții care sunt însă parte dintr-o mulțime „selectă” – oameni exact ca ei. Pentru a folosi potrivirea socială în persuasiune, arată-le cât mai mulți oameni asemănători cu cel pe care-l convingi, dar deosebește-i totuși și arată-le că sunt speciali chiar prin faptul că seamănă între ei.

Cei ce adoptă un produs printre primii sunt foarte sensibili la potrivirea socială, pur și simplu pentru că sunt în minoritate și asta le place. Au o identitate construită în jurul ideii de a fi primii și a învinge concurența.

Sursa: Dave Lakhani, „Persuasiunea – arta de a obține ceea ce vrei”, ed. Amaltea, 2009

loading...

De asemenea, ai putea dori...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *